Flinke tekorten bij Bartiméus
“Een flinke uitdaging inderdaad,” geeft woordvoerder Claar Hellwig toe. “Of het haalbaar is, zal moeten blijken. Maar laat ik voorop stellen dat het voortbestaan van Bartiméus niet in het geding is en ook een inkrimping is niet aan de orde. Er zijn nog genoeg financiële reserves. Maar eerlijk is eerlijk, we moeten wel ons huishoudboekje op orde krijgen.”
Al oorzaak voor de tekorten noemt Hellwig onder andere de krapte op de arbeidsmarkt. “Dit is niet iets van het laatste jaar en ook niet iets waar alleen wij mee te maken hebben. Het is al geruime tijd erg lastig om gekwalificeerd zorgpersoneel te vinden, waardoor we gedwongen zijn externe krachten in te huren. De loonkosten liggen daardoor hoog. Maar feitelijk is het een optelsom van verschillende factoren. De loonkosten die hoger werden, maar ook de naar beneden bijgestelde zorgtarieven dragen bij aan de slechte financiële resultaten. Daarnaast hebben we vlak voor de coronapandemie investeringen gedaan om de organisatiestructuur te veranderen. Door Covid-19 hebben we die investeringen nog niet ten gelde kunnen maken en dat zie je nu terug in de cijfers. Overigens ligt Covid-19 niet direct ten grondslag aan de huidige problemen. Voor de extra kosten die gerelateerd zijn aan de pandemie, zijn we gecompenseerd.”
Maatregelen
“Wat goed is om te weten trouwens: de besparende maatregelen gelden alleen voor onze zorgvoorzieningen. Het onderwijs heeft een eigen financiële structuur en hier ligt geen besparingsopdracht. Sterker nog: hier investeren we juist om een impuls te geven aan de kwaliteit van onderwijs.”
Om de tekorten het komende anderhalf jaar terug te dringen gaat Bartiméus het huidige personeel anders inzetten of meer uren laten werken. “De verwachting is niet dat zorgpersoneel ontslagen gaat worden,” geeft Hellwig aan. “De mensen díe we hebben, houden we graag aan boord. Hadden we eerder actie moeten ondernemen? Ja, wellicht wel, maar nogmaals: We hebben nog genoeg reserves. Het voortbestaan van Bartiméus en de continuïteit van onze dienstverlening zijn niet in het geding. Cliënten zullen dan ook niets van de bezuinigingsmaatregelen merken.”