Keolis introduceert als eerste NaviLens op de bus

Keolis zet een belangrijke stap in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Als eerste vervoerder in Nederland introduceert Keolis NaviLens op en in de bus. Daarmee kunnen reizigers, met én zonder visuele beperking, op een innovatieve manier reisinformatie verkrijgen. Deze week startte een pilot op buslijn 74 van SyntusUtrecht in Soest.

NaviLens is een innovatieve oplossing die reisinformatie voor iedereen toegankelijk maakt. De gratis NaviLens-app (en NaviLens GO-app voor mensen zonder visuele beperking) kan binnen een minuut worden gedownload op een smartphone en is eenvoudig te gebruiken. Met behulp van de camera op de smartphone worden speciale kleurrijke NaviLens-codes op en in de bus herkend. Hierdoor krijgen reizigers direct gesproken of visuele informatie over de buslijn, vertrektijden en haltes. Daarnaast zijn de QR-codes ook geplaatst op de haltes van de buslijn. Deze geven reizigers toegang tot belangrijke reisinformatie voordat ze instappen.

Met de introductie van NaviLens zet Keolis in Utrecht een grote stap naar nog toegankelijker openbaar vervoer. De NaviLens technologie biedt een oplossing voor blinden en slechtzienden om zelfstandiger te reizen met het openbaar vervoer. Maar NaviLens biedt ook ondersteuning aan reizigers zonder visuele beperking om snel en eenvoudig reisinformatie zichtbaar te maken op de smartphone.

“Met deze pilot willen we inzicht krijgen in de toegevoegde waarde van NaviLens voor onze reizigers. We onderzoeken hoe we deze technologie in de toekomst breder kunnen inzetten, zodat we het openbaar vervoer in de provincie Utrecht voor alle reizigers nog toegankelijker maken,” zegt Youri van Doorn, Rayonmanager Syntus Utrecht bij Keolis.

De pilot loopt enkele maanden en wordt geëvalueerd met feedback van reizigers en betrokken organisaties. Op basis van de resultaten wordt bepaald of en hoe NaviLens breder ingezet kan worden.

Bron: Keolis.nl Foto: Copyright Keolis Nederland