Tea Topics nu ook in braille en audio
Tea Topics zijn vragen die te vinden zijn op de labeltjes van Pickwick theezakjes. Het gaat dan om vragen als ‘Als je één ding uit je verleden kon aanpassen, wat zou het dan zijn?’, of ‘Als je een eigen bedrijf zou starten, wat zou je dan verkopen?’ ‘Het is echt iets heel kleins, maar je zet er als merk toch je doelgroep even mee aan het denken,’ zegt Ricard Barri Valentines, chief marketing officer bij JDE Peet’s, het bedrijf achter Pickwick.
‘De Tea Topics van Pickwick zijn al jaren ontzettend populair,’ vertelt Davy Kager, productmanager bij Dedicon. ‘Maar ze zijn niet toegankelijk voor mensen met een leesbeperking. Om die reden hebben we Pickwick benaderd met het idee samen een alternatief (audio) te bedenken.’
Inclusiviteit
‘Pickwick heeft een aantal kernwaarden hoog in het vaandel staan, waaronder eerlijke teelt en duurzaamheid,” aldus Valentines. ‘Zo heeft Pickwick het Ethical Tea Partnership in het leven geroepen, waarmee de theeboeren in bescherming worden genomen en hun leefomstandigheden worden verbeterd. Daarnaast produceert Pickwick sinds kort composteerbare theezakjes, omdat we ons als bedrijf bewust zijn van onze verantwoordelijkheid betreffende de almaar groeiende afvalberg. En vanaf dit jaar kunnen we dus ook inclusiviteit aan ons portfolio toevoegen.’
Kager vult aan: ‘Het is jammer dat mensen met een visuele beperking de Tea Topics niet zelfstandig kunnen lezen. Ze missen daardoor een klein ritueeltje dat voor anderen inmiddels heel normaal is geworden. Maar samen zijn we denk ik tot een aantal mooie oplossingen gekomen waarmee we nu de testfase in gaan.’
Onderzoek
Valentines: ‘Onze eerste gedachte was natuurlijk om de Tea Topics in braille uit te brengen. Maar brainstormsessies met experts van Dedicon leverden ook andere oplossingen op. Bijvoorbeeld om de vraag van een Tea Topic via een QR-code te kunnen laten hóren. Dat voegt niet alleen iets toe voor mensen die slechtziend of blind zijn, maar ook voor mensen met bijvoorbeeld dyslexie of analfabetisme. Daarnaast zouden we een Daisy-cd (speciaal formaat cd-rom afspeelbaar op Daisy-apparatuur, Red.) kunnen toevoegen aan theedoosjes waarop de Tea Topics ingesproken zijn. Eventueel aangevuld met een reliëftekening van het Pickwick logo.’
Kager: ‘Welke optie de Tea Topics voor een zo groot mogelijke groep toegankelijk maakt, willen we nu gaan onderzoeken samen met een testpanel. Hiervoor zijn we nog op zoek naar mensen met een visuele- of andere leesbeperking. Geïnteresseerden kunnen voor aanstaande dinsdag een mail sturen naar info@dedicon.nl om zich aan te melden. Vermeld hierin je naam en welke thee je vaak drinkt, zodat wij een goed testpanel kunnen samenstellen.’