Burger King stuurt man met blindegeleidehond de zaak uit
Omdat Maikel er zeker van was in zijn recht te staan, vroeg hij de bedrijfsleider erbij, maar ook deze stuurde hond en baasje naar buiten. Drie keer herhaalde Bader dat zijn hond een blindengeleidehond was, maar de man wees hem op het bordje bij de deur dat hij toch zeker wel gezien moest hebben.
Maikel weigerde de zaak te verlaten en vertelde de bedrijfsleider dat hij de politie maar moest bellen als hij hem weg wilde hebben. Dat deed de man en op het politiebureau was men blijkbaar wél op de hoogte van de wettelijke uitzondering. “Sorry, u kunt wat bestellen,” zei hij nadat hij de telefoon had opgehangen. Maar vervolgens adviseerde hij Maikel om het dan buiten op te eten of in elk geval ver van andere klanten af te gaan zitten.
Bader voelde zich geschoffeerd en liet het er niet bij zitten. In een open brief op Facebook sprak hij Burger King aan op het voorval. “Ik vind dit echt een grof schandaal. Dat een medewerker de regels niet kent is tot daar aan toe, maar een bedrijfsleider? Hoe gaan jullie dit in het vervolg voorkomen?” Er kwamen honderden reacties op zijn post, waaronder één van Burger King Nederland met het verzoek om zijn contactgegevens. “Dit had nooit mogen gebeuren; we willen dit dan ook graag nader gaan onderzoeken”.
Afgelopen jaar is in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap geratificeerd. Sinds 14 juli 2016 is wettelijk vastgelegd dat het weigeren van een assistentiehond valt onder strafbare discriminatie.