Overal braillepuntjes op 4 januari
Op Facebook, Twitter en Instagram duiken overal foto’s op waar het brailleschrift een rol speelt. Verkeersborden, schappen in de supermarkt, een vliegtuig, het decor van DWDD; allemaal met brailleteksten, dus voor de meeste mensen onleesbaar.
De foto’s maken deel uit van de campagne Puntgaaf Nederland, ontwikkeld door Dedicon en ondersteund door Bibliotheekservice Passend Lezen, CBB, Oogfonds, Oogvereniging en Vereniging Onbeperkt Lezen. De campagne gaat officieel van start op 4 januari, de geboortedag van Louis Braille die in 2001 is uitgeroepen tot wereldbrailledag. Een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd door het puntjesschrift dat de wereld zo veel toegankelijker maakte voor blinden en slechtzienden.
Maar het kan nog beter, vinden de organisatoren van Puntgaaf Nederland. Door in hun foto’s gewone teksten te vervangen door puntjes, wil Puntgaaf ziende mensen confronteren met het gemis van visuele informatie en ze zo laten nadenken over het belang van toegankelijkheid. “Nederland telt momenteel ruim 350.000 mensen die blind of slechtziend zijn. Toch blijft visuele toegankelijkheid nog vaak onderbelicht,” aldus Bart Vroom van Dedicon. “Puntgaaf wil dat juist in beeld brengen.”
Een ander initiatief op wereldbrailledag is een themamiddag in de bibliotheek in Uithuizen, georganiseerd door Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Op 4 januari zijn daar vanaf 13.30 belangstellenden welkom om kennis te maken met het brailleschrift.
Het brailleschrift werd in de 19e eeuw ontwikkeld door Louis Braille, die zelf door een ongeluk blind werd. Het wordt nog steeds wereldwijd gebruikt voor teksten in diverse talen, maar ook voor wiskunde en muzieknotatie.