Braille-shirt HEMA smaakt naar meer
De afgelopen maanden verkocht HEMA donkerblauwe kindershirts- en sweaters met de tekst ‘how cool is that’ en in braille het woord ‘cool’. De braille-letters zijn niet in reliëf uitgevoerd maar toch leesbaar doordat de stof afwijkt van die van het shirt. De shirts en sweaters zijn inmiddels niet meer - online - te koop. Waar kwam het idee vandaan?
Alledaagse situaties
“De designers van HEMA hebben dit idee opgedaan door zich te laten inspireren door alledaagse situaties,” aldus een woordvoerder. “Dus het zien lopen van iemand met een visuele beperking kan al inspiratie zijn om iets daarmee te doen. En HEMA is voor iedereen. Dat proberen we op zoveel mogelijk manieren aan onze fans te laten zien”. Een specifiek doel zat er echter niet achter, licht de medewerker toe.
Onbedoeld ludiek
Onbedoeld dus een ludieke manier om het bestaan van het brailleschrift onder de aandacht te brengen. Die ook nog eens veel positieve reacties opleverde: “Ja, vooral op social media!”. Dat verdient een vervolg, zou je denken.Toch zijn daarvoor geen concrete plannen: “We proberen zoveel mogelijk producten toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Daarom richten we ons niet op specifieke doelgroepen”. De woordvoerder zegt wel toe “een eventuele wens voor braille op producten als idee neer te leggen bij onze designers”. Voorlopig dus nog geen braille-rookworsten in de schappen.