OV Chip Plus abonnement stopt
“Het abonnement is circa tien jaar geleden ontwikkeld toen de OV-chipkaart geïntroduceerd werd en in- en uitchecken onderdeel werd van het bepalen van de ritprijs,” licht Oscar van Elferen, woordvoerder van NS, toe. “In de tussentijd hebben de ontwikkelingen natuurlijk niet stilgestaan. Op veel stations zijn incheck-poortjes geplaatst, in plaats van paaltjes, en kan je als reiziger het inchecken dus niet “missen”. Ook zijn de paaltjes de afgelopen jaren door ProRail beter vindbaar gemaakt via geleidelijnen. Verder hebben de incheckpalen verschillende geluiden gekregen voor in- en uitchecken. We zien dat driekwart van de OV-chip Plus-klanten de paaltjes en poorten weet te vinden en goed in- en uitcheckt.”
Business of Flex
Vanaf 1 november 2022 kun je kiezen voor óf een NS Business Card, die aan te vragen is bij het serviceloket voor blinden en slechtzienden van Translink, óf een NS Flex abonnement voor blinden en slechtzienden. Voordeel daarvan ten opzichte van een regulier Flex abonnement, is dat een gemiste in- of uitcheck tien keer per jaar kan worden aangepast, in plaats van de normaal geldende drie keer.
De Business Card is te bestellen als je een OV-begeleiderskaart B hebt. Een KvK-nummer is niet nodig. De NS-Business Card werkt met automatische incasso. Dat betekent dat saldo laden om in en uit te checken niet meer nodig is. Van Elferen: “Gaat er iets mis met inchecken of uitchecken? Dan corrigeert het Serviceloket voor Blinden & Slechtzienden de gemiste incheck of uitcheck automatisch voor je; bij NS én andere vervoerders. Dit is dus een OV-breed product, mocht een reiziger moeite hebben met in- of uitchecken, dan adviseren wij dit product.”
Mocht het een reiziger duidelijk zijn waar de paaltjes staan, dan adviseert NS een Flex abonnement voor blinden en slechtzienden op de huidige OV-chipkaart. Ook hier check je in en uit in het hele openbaar vervoer, zonder vooraf saldo op je OV-chipkaart te laden. Je betaalt maandelijks achteraf via automatische incasso. Van Elferen: “Mist een reiziger een incheck of een uitcheck? Dan corrigeren we deze aan de hand van de reisgeschiedenis. Dat gaat volledig geautomatiseerd. Dit is wel een NS product, dus de NS ritten worden gecorrigeerd, maar van overige vervoerders wordt het correctietarief in rekening gebracht bij een gemiste check-in/uit. Dit kan je laten corrigeren bij de desbetreffende vervoerder.”
Achteraf checken
“De tarieven van beide producten zijn hetzelfde. Het grootste verschil zit ‘m in het aanbod abonnementen. Dat is bij Flex groter, waardoor je, afhankelijk van je persoonlijke reissituatie, goedkoper uit kunt zijn.”
“Beide producten bestaan overigens al langer en werden niet speciaal ontwikkelt voor blinden slechtzienden. Wel werden kleine aanpassingen gedaan waardoor het mogelijk is vaker een verkeerde in- en of uitcheck te laten corrigeren. Het grootste verschil met de huidige situatie? Je zou kunnen stellen dat reizigers met het huidige Plus abonnement nu vooraf tijd kwijt zijn, namelijk de reis vooraf boeken, en vanaf januari achteraf, in de controle of er juist is ingecheckt/uitgecheckt.”
Het huidige OV chip Plus abonnement is nog aan te vragen tot 1 december 2022 en blijft geldig tot 31 december van dit jaar. Van Elferen: “De komende weken gaan we elke reiziger die nu gebruik maakt van een OV chip Plus abonnement, en dat zijn er momenteel zo’n 700, persoonlijk benaderen om de alternatieven door te nemen.”